De hoofddoelstelling is onder andere de zorg voor het openbare groen. Groen draagt bij aan de 'quality of life' en het welzijn van mensen. Ook levert groen een bijdrage aan een goede woon- en leefomgeving en een verfraaiing van de kernen.
We hanteren een gedifferentieerd onderhoudsniveau:
A: voor de hoofdgroenstructuren en groene parels,
B: voor woonwijken,
C: voor bedrijventerreinen.
De gemeenteraad heeft middelen beschikbaar gesteld om het onderhoudsniveau van het openbaar groen nog verder te verhogen door onder andere een uitbreiding van de arealen die vallen onder hoofdgroenstructuren en groene parels vast te stellen. De voorgestelde financiële middelen zijn toereikend om het onderhoud van het openbaar groen (gazon en beplanting) op de gevraagde onderhoudsniveaus uit te voeren. Daarnaast heeft de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld voor de vergroening in de openbare ruimte, in het tegengaan van hittestress en het leveren van een positieve bijdrage aan biodiversiteit.
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Onderhoudswerkzaamheden die uitgesteld waren ingekaderd bij de renovatie / herinrichting van openbaar groen, zijn weg. Met de huidige financiële middelen en de bijstelling in de meerjarenbegroting die voornamelijk bestaat uit hogere aanbestedingskosten en contractuele prijsindexeringen is er een solide basis voor de komende jaren.
We voeren bij alle (laan)bomen binnen de bebouwde kom en doorgaande wegen in het buitengebied minimaal 1x per 3 jaar een boomveiligheidscontrole uit. Dit geldt ook voor de monumentale bomen die in eigendom van de gemeente zijn. Deze controle voeren we bij de bomen langs de overige wegen in het buitengebied 1x per 6 jaar uit. Alle daaruit volgende maatregelen nemen we op in de navolgende onderhoudscyclus.
De jaarlijkse beschikbare financiële middelen zijn toereikend om het juiste boombeheer uit te voeren. Omvormingen en vervangingen worden gefaseerd en toekomstbestendig en biodivers uitgevoerd. We geven hierin voorrang aan bomen langs de openbare wegen, mede om belangrijke groenstructuren intact te houden. Door klimaatverandering, en dan met name de droge zomers, constateren we in de praktijk dat de algehele conditie van de bomen achteruitgaat (meer dood-hout-vorming, verminderende vitaliteit en conditie).
Daarlangs zijn er extra klimaatgelden beschikbaar voor het planten van bomen in onze dorpskernen. De klimaat ambities zorgen dat er meer aandacht is voor hittestres- en waterknelpunten. Hier spelen we op in door het planten van bomen/vergroenen in ‘stedelijke’ omgeving in de dorpskernen van de gemeente Horst aan de Maas. Het boomareaal wordt groter, de werkvoorraad loopt hierdoor verder op, uitdaging om deze consequenties juist te verwerken.
Het onderhoud van de speelvoorzieningen voeren we zodanig uit dat het voldoet aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen uit 2023. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Het beschikbare onderhoudsbudget is toereikend. We vervangen speeltoestellen op basis van technische levensduur. Bij vervanging wegen we af of het noodzakelijk is om een nieuw toestel te plaatsen. Bij noodzakelijkheid maken we mede gebruik van de reserve Speelvoorzieningen. Ook brengen we bij speeltoestellen met een lagere valhoogte dan 1,50 m1 geen valondergronden meer aan. Dit laatste is overigens conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen.
De beschikbare middelen voor het onderhoud van openbaar groen, bomen en speelvoorzieningen hebben we meerjarig opgenomen in de begroting en hebben we als zodanig opgenomen in onderhoudsbestekken of in de bedrijfsvoering van de eigen buitendienst.
We plaatsen, onder voorwaarden, natuurlijke speelaanleidingen zoals zwerfkeien en boomstammen in de openbare ruimte. We wijken hiermee af van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen.
Begroot na wijz. 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
Landschapselementen | ||||||||
Exploitatie | -122 | -167 | -117 | -117 | -117 | |||
Totaal Landschapselementen | -122 | -167 | -117 | -117 | -117 | |||
Bomenbeheer | ||||||||
Exploitatie | -423 | -403 | -392 | -392 | -392 | |||
Totaal Bomenbeheer | -423 | -403 | -392 | -392 | -392 | |||
Openbaar groen/plantsoenen/parken | ||||||||
Exploitatie | -1.379 | -1.305 | -1.305 | -1.305 | -1.305 | |||
Totaal Openbaar groen/plantsoenen/parken | -1.379 | -1.305 | -1.305 | -1.305 | -1.305 |