Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor 2024 zijn deze kosten begroot op € 5.668.000 (op basis van ontwerpbegroting).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In juli 2020 heeft het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Limburg-Noord het beleidsplan 2020-2023 vastgesteld. Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
De titel van het beleidsplan 2020-2023 is 'Samen op weg naar de gezondste en veiligste regio'. Het plan geeft de ambities weer en beschrijft de stappen die de komende vier jaar worden gezet om de regio Limburg-Noord gezonder en veiliger te maken.
Vier delen
Het beleidsplan bestaat uit vier delen: deel I Ambitie en Kaders, deel II Crisisbeheersing, deel III Brandweer en deel IVGGD. De ambities krijgen vorm binnen het gegeven begrotingskader. Met het oog hierop zijn in de gemeentelijke begroting 2023 geen voorstellen voor nieuw beleid opgenomen.Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. De (voornamelijk wettelijke) taken van de brandweertak van de Veiligheidsregio Limburg Noord zijn belegd in de Visie Brandweer 2030. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht. Ook in de interactie tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten in Limburg-Noord, niet in de laatste plaats rond uitwisseling van informatie.De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen. Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 6.047.000
€ 5.603.000
Vreemd vermogen
€ 31.856.000
€ 35.747
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach en Venlo
Doel (openbaar belang)
De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De Euregio zet zich in voor:
- het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
- het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
- het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
- het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
- commissie Government-to-Government,
- commissie Business-to-Business,
- commissie People-to-People en
- commissie INTERREG.
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
31-12-2020 jaarrekening: eigen vermogen € 379.799, vreemd vermogen € 572.382 en resultaat boekjaar -/- € 1.562
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. Voor 2024 is in de begroting een bijdrage van € 510.000 opgenomen.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De komende 10 jaar vervult NLW het werkgeverschap voor 1.000, aflopend naar 600, SW-medewerkers die een vast dienstverband hebben bij de gemeenschappelijke regeling. Deze medewerkers worden in een zo regulier mogelijke omgeving geplaatst.
Een Raad van Advies (bestaande uit medewerkers van de betreffende gemeenten) voert regelmatig overleg met de directie en het MT van NLW over de financiële stand van zaken en andere belangrijke organisatorische aspecten. De Raad van Advies geeft vervolgens (gevraagd en ongevraagd) een advies aan het bestuur van NLW (wethouders van de betreffende gemeenten). Door deze werkwijze hebben de gemeenten eerder inzicht in het financiële reilen en zeilen bij NLW, kan het bestuur desgewenst sneller ingrijpen en kunnen de gemeentelijke begrotingen eerder worden aangepast aan de werkelijke realisatie bij NLW.
Samen met lokale (werkgevers)initiatieven maakt NLW een sluitend netwerk van arbeidsparticipatie om mensen met een arbeidsbeperking duurzaam te laten deelnemen aan het economisch arbeidsproces. Mensen met een beperking doen niet alleen volwaardig mee in de economie, maar ook de maatschappelijke en sociale waarden worden hiermee gerealiseerd. Dit is de opgave van NLW als uitvoeringsorganisatie voor de drie schapsgemeenten: Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas.
Deze opgave kent geen einddatum en NLW Groep zal zich continu moeten (door) ontwikkelen. Niet alleen op de hierboven beschreven uitdagingen, maar ook op lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Als schapsgemeenten zijn we opdrachtgever en verantwoordelijke voor de WSW en de P-wet de belangrijkste deelgenoot. Maar ook ketenpartners en werkgevers zijn hierbij van onschatbare waarde.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 39.000
€ 39.000
Vreemd vermogen
€ 5.446.000
€ 5.389.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Uitvoering geven aan:
1. omgevingsvergunningen milieu
2. toezicht en handhaving van milieu.
De algemene doelen van de GR zijn: versterken gezamenlijke daadkracht, bevordering integraal werken, ontwikkeling specifieke deskundigheden, vermindering van kwetsbaarheid, bevordering efficiënter werken en doelmatigheid handhaving. Dit doen we door versterking van de onafhankelijke functie van een team Handhaving.Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De gemeenschappelijke regeling (GR) 'Districtelijke bundeling handhavingscapaciteit' is ingegaan per 1 april 2005 en is in oktober 2021 ontbonden. Tot en met 2024 wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd. De GR houdt in dat de gemeente Venray als opdrachtnemer voor de gemeente Horst aan de Maas (opdrachtgever) zorgt voor de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken (TH) voor verschillende beleidsthema’s. Dat gebeurt op basis van een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma (kort: UP). De UP wordt verricht op basis van een jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten met de gemeente Venray over het niveau van de taakuitoefening.
De toezicht- en handhavingstaken worden uitgevoerd op grond van een bestuurlijke prioritering. In het jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma komen de taken, projecten, doelstellingen en de ingezette capaciteit gedetailleerder aan de orde. De bestuurlijke prioritering brengt een zogenaamd 'restrisico' met zich mee; bepaalde toezicht- en handhavingstaken worden niet of in mindere mate uitgevoerd.Herijking huidige handhavingssamenwerking Venray:
De gemeenschappelijke regeling bepaalt dat beide gemeenten samen garant staan voor de continuïteit en omvang van de samenwerking. Dat wil concreet zeggen dat jaarlijks een dienstenpakket wordt afgenomen dat is afgestemd op de daadwerkelijke beschikbare capaciteit van mensen en middelen.
Dit uitgangspunt maakt het huidige handhavingssamenwerking juridisch te weinig flexibel om zonder financiële consequenties in te spelen op de veranderende handhavingsbehoefte van Horst aan de Maas. Dit knelpunt, ook kijkend naar de beschikbare budgetten in voorgaande jaren, was aanleiding voor de oriëntatie naar de herijking van de handhavingssamenwerking. In 2021 hebben beide gemeenten besloten de GR te beëindigen. De komende vier jaar wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd en bouwt Horst aan de Maas aan eigen team van toezicht en handhaving.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen dan wel vreemd vermogen.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekening courant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2024 en verder zal de GR Maasveren starten om op twee locaties de veerstoepen te wijzigen vanwege de ontstane schade tijdens hoogwater. Vanaf 1 januari 2023 is er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten met de exploitant.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 1.952.555
€ 2.000.351
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 47.797
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. Voor 2024 is in de begroting een bijdrage van € 510.000 opgenomen.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De komende 10 jaar vervult NLW het werkgeverschap voor 1.000, aflopend naar 600, SW-medewerkers die een vast dienstverband hebben bij de gemeenschappelijke regeling. Deze medewerkers worden in een zo regulier mogelijke omgeving geplaatst.
Een Raad van Advies (bestaande uit medewerkers van de betreffende gemeenten) voert regelmatig overleg met de directie en het MT van NLW over de financiële stand van zaken en andere belangrijke organisatorische aspecten. De Raad van Advies geeft vervolgens (gevraagd en ongevraagd) een advies aan het bestuur van NLW (wethouders van de betreffende gemeenten). Door deze werkwijze hebben de gemeenten eerder inzicht in het financiële reilen en zeilen bij NLW, kan het bestuur desgewenst sneller ingrijpen en kunnen de gemeentelijke begrotingen eerder worden aangepast aan de werkelijke realisatie bij NLW.
Samen met lokale (werkgevers)initiatieven maakt NLW een sluitend netwerk van arbeidsparticipatie om mensen met een arbeidsbeperking duurzaam te laten deelnemen aan het economisch arbeidsproces. Mensen met een beperking doen niet alleen volwaardig mee in de economie, maar ook de maatschappelijke en sociale waarden worden hiermee gerealiseerd. Dit is de opgave van NLW als uitvoeringsorganisatie voor de drie schapsgemeenten: Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas.
Deze opgave kent geen einddatum en NLW Groep zal zich continu moeten (door) ontwikkelen. Niet alleen op de hierboven beschreven uitdagingen, maar ook op lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Als schapsgemeenten zijn we opdrachtgever en verantwoordelijke voor de WSW en de P-wet de belangrijkste deelgenoot. Maar ook ketenpartners en werkgevers zijn hierbij van onschatbare waarde.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 39.000
€ 39.000
Vreemd vermogen
€ 5.446.000
€ 5.389.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regionale uitvoeringsdienst
Vestigingsplaats
-
Doel (openbaar belang)
Het doel is uitvoering te geven aan:
- omgevingsvergunningen milieu en
- toezicht en handhaving op het gebied van milieu.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) op. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen.
De bijdrage aan de RUD wordt in 2024 €114.766,-.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Sinds 1 januari 2018 zijn alle RUD’s ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten.
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum, zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.
In 2019 is door een extern bureau een evaluatie van het functioneren van de RUD LN uitgevoerd. Het Algemeen Bestuur heeft de resultaten van de evaluatie onderschreven. Deze komen neer op behoud van de netwerkvariant, met versterking van de aansturing en verantwoording door de deelnemende partners. In 2020 is een nieuwe (interim) directeur benoemd. De directeur is met de aanbevelingen uit het evaluatierapport aan de slag gegaan, in samenwerking met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers). Op een aantal punten zijn deze evaluatiepunten nog in voorbereiding c.q. in uitvoering. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtsrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten, maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.
Het nieuwe kabinet zal een standpunt innemen met betrekking tot het rapport. Eind 2022 komt het Algemeen Bestuur van de RUD met een plan van aanpak dat het eerdere plan "Schouders eronder (2020)" vervangt en geeft aan hoe de voorgestelde maatregelen van Van Aartsen worden vertaald naar onze netwerkorganisatie. Dit nieuwe plan van aanpak vormt een integraal kader voor de meerjarige doorontwikkeling van de RUD LN tot een omgevingsdienst die in alle opzichte de resultaten levert die van omgevingsdienst worden gevraagd en een robuuste omgevingsdienst is als het gaat om de inzet van middelen voor de doelen en uitdagingen die onze regio en gemeente kennen.
Voor de uitvoering van het plan van aanpak zijn incidenteel extra middelen nodig. De exacte impact is nog niet bekend maar in de begroting van 2024 is reeds aanvullend budget hiervoor opgenomen.Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld. In 2023 volgen vergunningverleners, toezichthouders en handhavers met RUD-taken training in (de wijzigingen van) de Omgevingswet. Ook stemmen we de werkprocessen af op de Omgevingswet, onder andere met de invoering van Rx.Mission.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 309.000.000
€ 309.000.000
Vreemd vermogen
€ 1.150.000
€ 1.150.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Doel (openbaar belang)
Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven).
DE ambities van Omnibuzz zijn:
1. Het kantelen van vervoer en OV-gebruik stimuleren
2. Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
3. Omnibuzz als slimme organisatieHier zal ook in 2024 op worden ingezet.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 1.017.498
€ 1.011.373
Vreemd vermogen
€ 5.406.774
€ 4.689.815
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Coöperaties/ vennootschappen
- Verbonden partij
Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De gebiedsontwikkeling Klavertje 4 heeft betrekking op een gebied van 5.400 hectare, dat ontwikkeld wordt tot een concentratiegebied voor met name glastuinbouw, logistiek en agribusiness. De bedrijfsactiviteiten krijgen vorm in een duurzaam ontworpen werklandschap. Daarnaast wordt een robuuste groenstructuur gerealiseerd en speelt het energiemanagement in het gebied een belangrijke rol.
Doel van de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 is het gebied uit te laten groeien tot een duurzaam en innovatief agrofood en logistiek cluster van nationale en Europese betekenis. Het versterken van de economische structuur en activiteiten moeten hand in hand gaan met het verbeteren van het woon-, werk- en leefklimaat.Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt het college als aandeelhouder in de BV. De exploitatie heeft een verwacht eindsaldo van € 94 miljoen in 2030. Dit eindresultaat heeft alleen betrekking op de grondexploitatie, die in 2023 zal worden bijgesteld. Er is sprake van verschil in hoogte van de investering per partij en daarmee verschil in risico in het project. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een deelneming van 8,3%. Bij de financiële activa op de balans zijn de kapitaalverstrekking van € 2.450.000 en de langlopende vordering tot 2040 van € 1.379.000 verantwoord. Hierop wordt niet afgeschreven. Van ons ingebrachte vermogen hebben we in 2022 € 2,158 miljoen terug ontvangen vanwege de overliquiditeit van het ontwikkelbedrijf.
Voor de inbreng van het eigen vermogen zal de gemeente jaarlijks een rendement van 2% uitgekeerd krijgen. De kapitaallasten van de hiervoor genoemde geactiveerde gemeentelijke bijdrage worden gedekt uit dit rendement.
Daarnaast stelt de gemeente Horst aan de Maas een vaste geldlening ( € 10,5 miljoen) en indien nodig een flexibele geldlening (max. € 3,6 miljoen) ter beschikking met een jaarlijkse rendementsvergoeding van tussen de 3,13% en 3,48%.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is verantwoordelijk voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 met als aandeelhouders de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Venray.
De grondverkoop is voortvarend verlopen met name aan de logistieke sector. De belangstelling uit de sectoren agrofood en maakindustrie neemt gestaag toe. De bedrijfsexploitatieperiode loopt tot 2034, maar zal door onderstaande ontwikkelingen moeten worden verlengd.
Er is sprake van een maatschappelijk en politieke discussie over de invulling van de resterende gronden. Vanuit het college en de raad wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het aantrekken van bedrijven uit de sectoren agrofood en maakindustrie. Aangezien deze sectoren om kleinere kavels vragen dan logistieke bedrijven wordt in de toekomstige bestemmingsplannen meer rekening gehouden met de mogelijkheid van kleinschalige verkaveling. Ook kunnen er knelpunten optreden m.b.t. stikstof en energie-aansluitingen.
Tijdig beschikbare planvoorraad vormt in de toekomst een knelpunt.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Jaarrekening 2022: Eigen Vermogen per 31-12-2022€ 56.381.497. Vreemd vermogen € 110.242.529
- Verbonden partij
Stichting BuitenGewoonBereikbaar
Vestigingsplaats
Grubbenvorst
Doel (openbaar belang)
NIET IN BEGROTING 2023
BuitenGewoonBereikbaar is een stichting die zich inzet voor de aanleg en het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk in het buitengebied van Horst aan de Maas.Relatie met programma
Programma 1 Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft geen bestuurlijk belang in de stichting. Het financiële belang is beperkt tot een garantstelling voor een lening van 4,5 mln. die de BGB bij de Bank voor Nederlandse gemeenten (BNG) heeft afgesloten.
Op 31-12-2021 heeft de BGB 4,5 mln. van deze lening opgenomen. De eerste aflossing op deze lening (€ 200.000) staat gepland voor 2024.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In oktober 2020 is de aanlegfase afgerond en vanaf deze datum wordt het netwerk door BGB beheerd en onderhouden. In totaal zijn er per 31-12-2020 1.149 adressen aangesloten waarvan er 1.073 zijn geactiveerd. Deze aantal liggen iets hoger dan waar in de oorspronkelijke businesscase van was uitgegaan. De aantallen in 2022 zullen nog licht stijgen.
Het project is vanuit Horst aan de Maas-OW afgerond in 2021.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Overigen
- Verbonden partij
Banenplein Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. Bovendien heeft de samenwerking het doel om de regionale arbeidsmarktpositie en mobiliteit te bevorderen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.
De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening alsmede de doorontwikkeling van bijbehorende applicaties en HR-activiteiten. Partijen delen tevens een interne arbeidsmarkt om mobiliteit te bevorderen en streven er naar de regio een beter positie op de arbeidsmarkt te geven. De doorontwikkeling van de website www.BanenpleinLimburg.nl is hier een voorbeeld van.
De gelden die worden ingezet voor de samenwerking Banenplein Limburg worden gegenereerd vanuit de overeenkomsten die deelnemers hebben gesloten via een regionale aanbesteding met de collectieve opdrachtnemer op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening. Dit zijn gelden afkomstig en gelabeld vanuit het personeelsbudget van de begroting en worden ingezet na afweging van de gezamenlijke belangen. Via het secretarissenoverleg Noord-Limburg en de lokale ambtelijke lijnen wordt d.m.v. een P&C-cyclus verantwoording afgelegd en gestuurd op inzet en eventueel terugvloeien van gelden.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Om de interne mobiliteit in de regio verder vorm te geven is hier vanaf 2018 extra capaciteit op ingezet. Dit in combinatie met frequent en structureel overleg tussen de betrokken HR-medewerkers uit de regio maakt dat beter dan voorheen verbinding zoeken en vinden. Dit met als doel de onderlinge mobiliteit door te ontwikkelen en tevens te bestendigen.
De website Banenplein Limburg heeft zowel op het gebied van uitstraling als qua functionaliteiten het doel zowel de externe maar ook interne werving te stimuleren en om ons als arbeidsmarktregio verder te profileren.
Jaarlijks organiseren we de ‘meester in je werkweek’ met een breed aanbod van ontwikkelmogelijkheden om mobiliteit en brede inzetbaarheid te stimuleren.
Op continue basis zetten we in op het optimaliseren van de evaluatie van de dienstverlening, het opdrachtgeverschap en het contractbeheer.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De Regio Noord-Limburg is een vrijwillig samenwerkingsverband dat is gericht op de economische structuurversterking van Noord-Limburg en op de welvaart en het welzijn voor en van haar inwoners en bedrijven.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
Regionale samenwerking is nodig voor een bestuurlijk krachtige regio.
Voor de regiobegroting stelt iedere gemeente een jaarlijkse algemene bijdrage beschikbaar. Voor 2024 is een algemene bijdrage van € 4,75 per inwoner begroot. De middelen van de regiobegroting worden beschikbaar gesteld voor het regiobureau om uitvoering te kunnen geven aan de regionale strategische visie, de Investeringsagenda en de Regio Deal. Ook gaat er een bijdrage naar het regionale Innovatiefonds. De begrote bijdrage voor het innovatiefonds bedraagt in 2023 € 1,27 per inwonerOntwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In mei 2019 is de Investeringsagenda Regio Noord-Limburg vastgesteld met als centrale ambitie de Gezondste Regio. Deze ambitie is uitgewerkt in zes thema’s zijnde 1. Ondernemen & innoveren, 2. Vitaal & gezond, 3. Toerisme & leisure, 4. Landelijk gebied, 5. Mobiliteit & logistiek en 6. Energie & klimaat. Er is met de provincie Limburg een samenwerkingsconvenant gesloten, waarbij zowel de Regio Venlo als de provincie hebben aangegeven elk een investering te doen van € 20 miljoen voor de uitvoering van de Investeringsagenda. Ook is er een Regio Deal met het Rijk en provincie voor de thema's Future farming, Vitaal & gezond, Talent aantrekken & behouden, Veilige & leefbare omgeving en Grensoverschrijdende samenwerking. Het Rijk heeft € 17,5 mln. toegekend en ook de Regio Venlo en provincie Limburg doen een bijdrage van elk € 8,75 miljoen.
Beide strategische documenten zijn uitgewerkt in projectenveloppen waaraan de bijdragen van het Rijk, provincie en regiogemeenten worden gekoppeld. Er zullen gelabelde bijdragen in de begroting die passen bij de thema's worden ingezet voor de projecten van de regio en er zijn in de begroting 2021-2024 budgetten beschikbaar gesteld voor projecten van zowel de Regio Deal als de Investeringsagenda.
De mogelijkheden voor een nieuwe Regio Deal worden momenteel verkend.
Daarnaast wordt gewerkt aan een actualisering van het uitvoeringsprogramma en de regionale overlegstructuur. Er hebben enkele wijzigingen plaatsgevonden. Het thema Klimaat wordt ondergebracht in het nieuwe thema Ruimte (wonen, landelijk gebied, klimaat) en het thema Veiligheid kent een eigen programma.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
31-12-2022 eigen vermogen € 448.950, vreemd vermogen € 0 en resultaat boekjaar € 79.406
De meerjarenbegroting laat een negatief resultaat zien in 2023 tot en met 2026. Het batig saldo in de jaarrekening wordt gereserveerd voor deze voorziene tekorten in toekomstige jaren, om zo een eventuele verhoging van de deelnemersbijdragen te minimaliseren. - Verbonden partij
Zorgveiligheidshuis
Vestigingsplaats
Horst
Doel (openbaar belang)
Het ZVH biedt ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises op gebied van strafrecht en zorg verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVHNL) is een samenwerkingsverband. De begrote financiële bijdrage van Horst aan de Maas aan het ZVHNL bedraagt in 2024 € 74.584.
Sinds medio 2021 fungeert gemeente Horst aan de Maas als beheergemeente van het zorgveiligheidshuis. Hiervoor ontvangt onze gemeente afhankelijk van de afgenomen faciliteiten/ondersteuning door het ZVH, een beheervergoeding van circa € 100.000-€ 130.00. Voor 2023 is deze beheervergoeding begroot op € 125.500.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het ZVHNL heeft drie taken: procesregie, informatieknooppunt en het signaleren van trends en ontwikkelingen.
In 2024 zal het ZVHNL zich bezig gehouden met:- De Persoonsgerichte Aanpak (PGA) ter voorkoming van radicalisering;
- De aanpak van de Top-X. Het prioriteren van personen die buitengewoon veel overlast geven of door (crimineel) gedrag erg veel aandacht vragen;
- Nazorg ex-gedetineerden. Waarbij er aandacht is voor de uitstroom, welke zo nodig gemonitord wordt;
- Grip op onbegrepen gedrag van een kleine groep kwetsbare mensen met ernstig verward gedrag en een hoog maatschappelijk veiligheidsrisico;
- Aanpak mensenhandel;
- Huiselijk geweld/MDA++. Waarbij voor de veiligheid een vrijheidsbeperkende maatregel wordt opgelegd voor de dader, voor bepaalde tijd met een begeleidingstraject van één jaar voor het gehele systeem;
- Voorzitterschap Jeugdtafels;
- Ketenregie MO / BW / OGGZ. Procesregie op multi complexe Psychosociale problematiek (veelal zonder strafrechtelijk kader) welke voor veel maatschappelijk onrust zorgen;
- Complexe casuïstiek Arbeidsmigranten;
- Samenwerking met ZSM/OM, RIEC en Veilig Thuis. Belangrijke partijen die we beter willen borgen in de keten;
- Huis op Orde. GCos het systeem waarbij het ZVHNL werkt zal in 2024 stoppen. Er zal gekeken moeten worden naar een ander aanbieder.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekening courant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2024 en verder zal de GR Maasveren starten om op twee locaties de veerstoepen te wijzigen vanwege de ontstane schade tijdens hoogwater. Vanaf 1 januari 2023 is er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten met de exploitant.
01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 1.952.555
€ 2.000.351
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 47.797
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Waterpanel Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Samenwerken op het gebied van water, klimaatadaptatie en riolering.
Verhoging Kwaliteit, Vermindering Kwetsbaarheid, Besparing op Kosten en Verbetering Klantgerichtheid zijn leidende principes in deze samenwerking.Relatie met programma
Programma 4 Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
Waterpanel Noord is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, het Waterschapsbedrijf en de Waterleidingmaatschappij Limburg. De in 2024 begrote bijdrage van Horst aan de Maas aan het Waterpanel Noord bedraagt ongeveer € 50.000. Begrote kosten en de bijdragen van gemeenten en derden zijn ieder jaar in evenwicht. Waterpanel Noord kent dan ook geen resultaat in termen van winst en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend.
Er is niet sprake van eigen vermogen. Eventuele overschotten op de begroting worden teruggegeven aan de deelnemende partners.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de samenwerking worden regionale beleidskaders vastgesteld, onderzoeken en projecten uitgevoerd.
Te noemen zijn o.a. een Waterketenplan voor de periode 2021 - 2025, een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie, het realiseren van een regionaal Grondwatermeetnet.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Dimpact
Vestigingsplaats
Enschede
Doel (openbaar belang)
De coöperatieve vereniging Dimpact werkt aan de publieke digitale dienstverlening van morgen. Dit doen zij door samen te innoveren, kennis te delen en gezamenlijk digitale applicaties te ontwikkelen en beheren voor digitale dienstverlening.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Dimpact vertegenwoordigt 40 gemeenten en 3 miljoen inwoners. Het hoogste orgaan in de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De portefeuillehouder dienstverlening is lid van de ALV.
De jaarlijkse bijdrage aan Dimpact is afhankelijk van de diensten die de gemeente bij Dimpact afneemt. Per dienst is het tarief opgebouwd uit de werkelijke kosten voor de dienst + vast bedrag per gemeente voor doorontwikkelen van de dienst + verenigingskosten. De verenigingskosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten voor de inzet van het regiebureau van de vereniging. Het regiebureau zorgt voor samenwerking van de deelnemende gemeenten en is contactpersoon voor en met de leverancier van de dienst. Voor de verenigingskosten geldt een minimaal tarief van € 6.000. Het voorstel voor de tarieven voor de diensten stellen de afnemende gemeenten samen met het regiebureau vast. De ALV stelt de tarieven vast.
In 2024 neemt Horst aan de Maas 3 diensten af: Open Online, PodiumD formulier (voorheen: Open Formulieren) en Burgerzaken. Hiervoor betaalt de gemeente € 190.000.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Binnen Dimpact ontwikkelen we de diensten door. Voor de doorontwikkeling is jaarlijks een bedrag beschikbaar vanuit het tarief voor de dienst. De gemeente Horst aan de Maas neemt deel aan de doorontwikkeltafel voor Open Formulieren.
In het programma Beyond23 ontwikkelt Dimpact de komende jaren componenten als vervanging voor hun zaaksysteem. Dit doet Dimpact op basis van Common Ground en open source. Hiermee legt Dimpact de basis voor een duurzame doorontwikkeling van de vereniging met eigentijdse digitale oplossingen en werkwijzen die de digitale dienstverlening aan inwoners en bedrijven optimaal ondersteunt. Gemeenten kunnen ook losse componenten afnemen. PodiumD formulier is bijvoorbeeld een component binnen dit programma. We kijken of en welke componenten voor Horst aan de Maas een goede optie zijn.01-01-2024
31-12-2024
Eigen vermogen
€ 2.335.079
€ 2.747.314
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 412.235
Toelichting op de financiën