De uiteenzetting van de financiële positie is een verplicht voorgeschreven onderdeel van de financiële begroting en bevat de volgende onderdelen:
- Raming financiële gevolgen in de programma’s van het bestaand en nieuw beleid
- Geprognosticeerde balans (meerjarig)
- EMU-saldo
- Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
- Gehanteerde grondslagen en uitgangspunten
- Financiering
- De stand en het gespecificeerde verloop van de reserves
- De stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
- Meerjareninvesteringsplan
Raming financiële gevolgen in de programma’s van het bestaand en nieuw beleid
De recapitulatie van de financiële gevolgen in de programma's van bestaand en nieuw beleid in het meerjarenperspectief zijn opgenomen in paragraaf 1.2 'Financiële samenvatting' van deze begroting. Ook staan daarin het verloop en de toelichting op belangrijke ontwikkelingen ten opzichte van de meerjarenraming van het vorig begrotingsjaar.
Geprognosticeerde balans (meerjarig)
Activa | . | . | . | . | . | . |
---|---|---|---|---|---|---|
Balans per | 1-1-2023 | 1-1-2024 | 1-1-2025 | 1-1-2026 | 1-1-2027 | 1-1-2028 |
Vaste activa | . | . | . | . | . | . |
Immateriële vaste activa | 7.433 | 8.439 | 8.295 | 7.944 | 7.480 | 7.035 |
Materiële vaste activa | 118.103 | 128.823 | 148.763 | 156.886 | 155.179 | 149.630 |
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekkingen | 2.202 | 2.227 | 2.227 | 2.227 | 2.227 | 2.227 |
Financiële vaste activa: Leningen | 8.504 | 8.244 | 7.978 | 7.703 | 7.421 | 7.131 |
Financiële vaste activa: Uitzettingen > 1 jaar | 12.658 | 11.629 | 10.754 | 9.879 | 9.004 | 8.129 |
Totaal vaste activa | 148.900 | 159.362 | 178.017 | 184.639 | 181.312 | 174.152 |
Vlottende activa | . | . | . | . | . | . |
Voorraden: Onderhanden werk & overige grondhulpstoffen | -1.916 | 1.321 | 1.217 | -2.242 | 327 | 301 |
Voorraden: Gereed product en handelsgoed.& vooruitbetalingen | 59 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Uitzettingen < 1 jaar | 57.700 | 29.621 | - | - | - | - |
Liquide middelen | 444 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Overlopende activa | 318 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Totaal vlottende activa | 56.605 | 31.692 | 1.967 | -1.492 | 1.077 | 1.051 |
Totaal activa | 205.505 | 191.054 | 179.984 | 183.147 | 182.389 | 175.203 |
Passiva | . | . | . | . | . | . |
Balans per | 1-1-2023 | 1-1-2024 | 1-1-2025 | 1-1-2026 | 1-1-2027 | 1-1-2028 |
Vaste passiva | . | . | . | . | . | . |
Eigen vermogen (reserves) | 51.902 | 62.205 | 61.028 | 63.916 | 63.425 | 63.433 |
Gerealiseerd resultaat | 19.224 | 772 | 774 | -1.574 | -3.279 | -2.797 |
Voorzieningen | 14.838 | 13.182 | 10.849 | 9.646 | 7.465 | 6.229 |
Langlopende schulden | 94.068 | 89.396 | 84.753 | 72.419 | 68.006 | 63.731 |
Totaal vaste passiva | 180.032 | 165.555 | 157.404 | 144.407 | 135.617 | 130.596 |
Vlottende passiva | . | . | . | . | . | . |
vlottende schuld | 11.473 | 11.499 | 8.580 | 24.740 | 32.772 | 30.607 |
Overlopende passiva | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Totaal vlottende passiva | 25.473 | 25.499 | 22.580 | 38.740 | 46.772 | 44.607 |
Totaal passiva | 205.505 | 191.054 | 179.984 | 183.147 | 182.389 | 175.203 |
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1 | Exploitatiesaldo voor toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserve (zie BBV, artikel 17c) | 12.972 | -7.011 | -405 | 3.659 | -2.068 | -3.274 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
+2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 3.970 | 4.339 | 5.220 | 5.558 | 6.127 | 6.118 |
+3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 4.709 | 7.372 | 7.432 | 7.217 | 7.241 | 7.789 |
-4 | Uitgaven aan investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | -15.379 | -30.581 | -29.756 | -17.562 | -6.056 | -2.131 |
+5 | De in mindering op onder 4 bedoelde investeringen gebrachte ontvangen bijdragen van het Rijk, de Provincies, De Europese Unie en overigen | 1.171 | 9.907 | 3.220 | 2.438 | 175 | - |
+6a | Verkoopopbrengsten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa | 12 | 2.250 | - | - | - | - |
-6b | Boekwinst op desinvesteringen in (im)materiële vaste activa | - | - | - | - | - | - |
-7 | Uitgaven aan aankoop van grond en de uitgaven van bouw, woonrijp maken e.d. | -3.259 | -5.892 | -5.863 | -4.990 | -1.835 | -1.036 |
+8a | Verkoopopbrengsten van grond (tegen verkoopprijs) | 4.741 | 2.598 | 5.849 | 9.358 | 3.425 | 2.165 |
-8b | Boekwinst op grondverkopen | -1.322 | - | - | - | - | - |
-9 | Betalingen ten laste van de voorzieningen | -4.900 | -8.438 | -9.765 | -8.420 | -9.421 | -9.025 |
-10 | Betalingen die niet via de exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves worden gebracht en die nog niet vallen onder één van de andere genoemde posten | - | - | - | - | - | - |
-11 | Boekwinst bij verkoop van deelnemingen en aandelen | - | - | - | - | - | - |
Berekend saldo | 2.715 | -25.456 | -24.068 | -2.742 | -2.412 | 606 |
Jaarlijkse terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
- Lonen, premies en vakantiegeld: De loonkosten in de begroting worden gebaseerd op vastgestelde formatieplannen en bijbehorende inschaling. Voor de indexatie van de loonkosten en premies wordt rekening gehouden met percentages zoals vermeld in de mei-circulaire. Voor het Individueel Keuzebudget geldt een jaarbetaling tenzij medewerkers een andere voorkeur aangeven. Voor overige toeslagen geldt een maandbetaling.
- Reorganisatie: binnen de gemeente Horst aan de Maas is geen sprake van een reorganisatie. In 2022 is een bidbook opgesteld voor de organisatie-ontwikkeling ‘Van buiten naar binnen werken’. Wij hanteren de systematiek van continu doorontwikkelen van de organisatie en medewerkers. Dit doen we binnen kaders die we met de Ondernemingsraad en het Lokaal Overleg hebben afgesproken..
- Ontslaguitkeringen / afkoopregelingen: De doorontwikkeling van de organisatie kent als kenmerk dat dit zoveel mogelijk gebeurt met de huidige medewerkers. Daar waar werkzaamheden op een dusdanige wijze veranderen dat deze niet meer aansluiten kan dit leiden tot uitstroom. Dit gebeurt echter incidenteel. Eventuele financiële consequenties worden ten laste van de egalisatiereserve organisatieontwikkeling gebracht.
- APPA ontslaguitkering voor wethouders, werkloosheidsuitkering ambtenaren: Voor het re-integratietraject van wethouders is een budget opgenomen alsook voor de werkloosheidsuitkering van ambtenaren.
- Arbeidsongeschiktheid of ziekte: Loondoorbetaling tijdens ziekte vindt plaats uit de reguliere salarisbudgetten. Voor eventuele vervanging is een budget “flexibel personeel” beschikbaar. Voor arbeidsongeschiktheid in het kader van de WGA (Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) is een budget in de begroting opgenomen.
- Overmatig verlof / spaarsaldo: Binnen de gemeente Horst aan de Maas zijn werkafspraken gemaakt over verlof- en spaarsaldo’s. Daar waar sprake is van overwerk komen deze kosten ten laste van het reguliere personeelsbudget. Medewerkers hebben de mogelijkheid om verlof te sparen. Verlofspaaruren verjaren niet. Er is een voorziening getroffen om toekomstige verplichtingen uit te kunnen financieren. Opbouw vindt plaats aan de hand van daadwerkelijk gespaarde en gekochte verlofuren in betreffende jaar.
- Verwerking uitkomsten cao onderhandelingen: In de loonindexatie van de mei-circulaire wordt rekening gehouden met cao-ontwikkelingen binnen de overheid. Hiermee wordt bij het opstellen van de nieuwe begroting rekening gehouden. Daar waar dit niet toereikend is, kan incidentele bijraming plaats vinden.
- Verwerking pensioenen: De pensioenen voor medewerkers zijn ondergebracht bij het ABP. Voor wethouders geldt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de pensioenuitvoering. De hiervoor benodigde pensioenvoorziening wordt jaarlijks getoetst op voldoende dekking.
- Ingegane pensioenen: Met de jaarlijkse actualisatie van de pensioenvoorziening wethouders wordt rekening gehouden met de ingegane pensioenen. Voor medewerkers is dit niet van toepassing omdat uitvoering van de regeling door een externe partij plaatsvindt (ABP).
- Vrijgevallen pensioenvoorziening: Is voor medewerkers niet van toepassing. Voor voormalig wethouders wordt de vrijval gebruikt voor de daadwerkelijke betaling van de pensioenen.
Gehanteerde grondslagen en uitgangspunten
De ramingen in deze financiële begroting zijn gebaseerd op 1e bijstelling 2023 en de ontwikkelingen uit de kaderbrief 2024. Deze ontwikkelingen zijn daar waar mogelijk voorzien van een financiële vertaling. Een aantal posten staat nog op p.m. omdat nog niet duidelijk is hoe de financiën zich ontwikkelen.
Voor de dekking van mogelijke toekomstige risico's in de bedrijfsvoering of de grondexploitaties worden reserves aangehouden. Voor de risico's in de bedrijfsvoering is dit de "Algemene Reserve Basis" en voor de risico's in de grondexploitaties is dat de "Algemene Reserve Bouwgrondexploitatie". De spelregels voor risicobeheersing en weerstandsvermogen zijn opgenomen in de paragraaf 'weerstandsvermogen en risicobeheersing'.
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Loonindex | 5,20% | |||
Rente investeringen | 1,00% | 1,00% | 1,00% | 1,00% |
Rente grondexploitatie | 1,25% | 1,25% | 1,25% | 1,25% |
Rente financiering (lang) | 0,00% | 3,50% | 3,50% | 3,50% |
Rente financiering (kort) | 0,00% | 3,30% | 3,30% | 3,30% |
Budgetsubsidies loongevoelige deel | 5,20% | |||
Budgetsubsidies prijsgevoelige deel | 3,10% | |||
OZB woningen | 3,10% | |||
OZB niet-woningen | 8,10% | 5,00% | 5,00% | 2,00% |
Legestarieven & heffingen | 3,10% | |||
Tarief rioolheffing* | 3,10% | |||
* Bij de actualisatie van het kostendekkingsplan van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) dat in oktober in de gemeenteraad aan de orde komt, wordt voorgesteld het tarief per eigendom aan te passen van € 230 naar € 280. Ook wordt voorgesteld een gebruikersheffing in te voeren voor huishoudens en bedrijven met een waterverbruik van meer dan 500 m³ per jaar (Grootverbruikers). |
Bedragen | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
in hele euro's | 1.1.2024 | 2024 | 2024 | afloss. 2024 | 1.1.2025 | 2025 | 2025 | afloss.2025 | 31.12.2025 |
woningvereniging | 3.355.886 | 97.766 | 264.812 | 0 | 3.091.074 | 89.944 | 272.525 | 0 | 2.818.549 |
overige geldleningen | 86.040.278 | 1.648.437 | 4.378.738 | 0 | 81.661.540 | 1.474.299 | 12.061.330 | 0 | 69.600.210 |
totaal | 89.396.164 | 1.746.203 | 4.643.550 | 0 | 84.752.614 | 1.564.244 | 12.333.855 | 0 | 72.418.759 |
. | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant |
1.1.2026 | 2026 | 2026 | afloss. 2026 | 1.1.2027 | 2027 | 2027 | afloss. 2027 | 31.12.2027 | |
woningvereniging | 2.818.549 | 81.883 | 280.474 | 0 | 2.538.075 | 73.574 | 288.667 | 0 | 2.249.409 |
overige geldleningen | 69.600.210 | 1.357.207 | 4.131.876 | 0 | 65.468.334 | 1.251.666 | 3.986.667 | 0 | 61.481.667 |
totaal | 72.418.759 | 1.439.090 | 4.412.350 | 0 | 68.006.409 | 1.325.241 | 4.275.333 | 0 | 63.731.076 |
Reserves | Saldo | 2024 | Saldo | 2025 | Saldo | 2026 | Saldo | 2027 | Saldo | ||||||
2023 | Dotatie | Onttr. | 2024 | Dotatie | Onttr. | 2025 | Dotatie | Onttr. | 2026 | Dotatie | Onttr. | 2027 | |||
Algemene reserves | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve basis | 9.118 | 9.118 | 9.118 | 9.118 | 9.118 | ||||||||||
Algemene reserve Onderhanden | 3.841 | -2.641 | 1.200 | -700 | 500 | -500 | |||||||||
Algemene reserve Vrij Aanwendbaar | 17.001 | 2.555 | 19.555 | 4.145 | 23.700 | 145 | 23.845 | 145 | 23.989 | ||||||
Totaal Algemene reserves | 29.959 | 2.555 | -2.641 | 29.873 | 4.145 | -700 | 33.318 | 145 | -500 | 32.963 | 145 | 33.107 | |||
Bestemmingsreserves | |||||||||||||||
Algemene reserve bouwgrondexploitatie | 994 | -73 | 920 | -73 | 847 | -73 | 774 | -73 | 700 | ||||||
Reserve strategische aan- en verkopen | 1.329 | 1.329 | 1.329 | 1.329 | 1.329 | ||||||||||
Reserve bovenwijkse voorzieningen | 1.664 | 100 | 1.764 | 100 | 1.864 | 100 | 1.964 | 100 | 2.064 | ||||||
Reserve poc-winsten | 2.307 | 356 | 2.662 | 356 | 3.018 | 356 | 3.374 | 356 | 3.730 | ||||||
Reserve prioriteitsgelden dorpsraden | 216 | 216 | 216 | 216 | 216 | ||||||||||
Reserve verkiezingen | 20 | -20 | |||||||||||||
Res. frictiekosten dekking 6.1 gem.huis | 2.076 | -109 | 1.967 | -109 | 1.858 | -109 | 1.749 | -109 | 1.640 | ||||||
Reserve kapitaallasten | 12.260 | 272 | -352 | 12.180 | -418 | 11.762 | -451 | 11.311 | -451 | 10.860 | |||||
Reserve Informatisering & Automatisering | 713 | 550 | -550 | 713 | 450 | -400 | 763 | 450 | -400 | 813 | 450 | -400 | 863 | ||
Reserve Mobiliteitsfonds | 159 | 1 | 160 | 160 | 160 | 160 | |||||||||
Reserve Maasgaard | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | ||||||||||
Reserve mantelzorgondersteuning | 102 | -85 | 17 | -17 | |||||||||||
Reserve GKM | 4.657 | 4.657 | 4.657 | 4.657 | 4.657 | ||||||||||
Reserve Integraal Accommodatiebeleid | 20 | 4 | 24 | 4 | 27 | 4 | 31 | 4 | 35 | ||||||
Reserve Speelvoorzieningen | 1.026 | 200 | -203 | 1.023 | 200 | -203 | 1.020 | 200 | -203 | 1.017 | 200 | -203 | 1.014 | ||
Reserve Tractie | 94 | 18 | -27 | 85 | 18 | -27 | 75 | 18 | -27 | 66 | 18 | -27 | 56 | ||
Reserve gebiedsontwik. de Peelbergen | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | ||||||||||
Reserve subs. groot oh niet gem. MFA's | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | ||||||||||
Reserve duurzaamh.maatsch. accommodaties | 146 | 600 | 746 | 746 | 746 | 746 | |||||||||
Reserve MIP | 232 | 101 | -189 | 144 | 113 | -257 | 245 | -245 | 245 | -245 | |||||
Reserve Duurzaamheid | 328 | 328 | 328 | 328 | 328 | ||||||||||
Reserve bidbook organisatieontwikkeling | 642 | -350 | 292 | -292 | |||||||||||
Reserve Programma Energiebesparing | 1.334 | -1.334 | |||||||||||||
Totaal Bestemmingsreserves | 32.246 | 2.201 | -3.292 | 31.155 | 1.241 | -1.797 | 30.598 | 1.372 | -1.509 | 30.462 | 1.372 | -1.509 | 30.326 | ||
Totaal reserves | 62.205 | 4.755 | -5.933 | 61.028 | 5.385 | -2.497 | 63.916 | 1.517 | -2.009 | 63.425 | 1.517 | -1.509 | 63.433 |
Voorzieningen | Saldo | 2024 | Saldo | 2025 | Saldo | 2026 | Saldo | 2027 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | Dotatie | Onttr. | 2024 | Dotatie | Onttr. | 2025 | Dotatie | Onttr. | 2026 | Dotatie | Onttr. | 2027 | |
Voorziening Afval | 1.694 | 2.362 | -2.400 | 1.657 | 2.347 | -2.686 | 1.318 | 2.345 | -2.838 | 825 | 2.345 | -3.005 | 165 |
Voorziening APPA pensioenen | 4.102 | 233 | -179 | 4.156 | 233 | -179 | 4.210 | 233 | -179 | 4.264 | 233 | -179 | 4.318 |
Voorziening riolering | 5.830 | 1.148 | -2.901 | 4.076 | 1.182 | -2.601 | 2.658 | 1.182 | -2.705 | 1.135 | 1.731 | -2.718 | 148 |
Voorziening wegen | 743 | 1.479 | -1.520 | 701 | 1.479 | -1.249 | 931 | 1.479 | -1.282 | 1.127 | 1.479 | -1.282 | 1.324 |
Voorz.soll.plicht/begel.pol.ambtsdr. | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | ||||||||
Voorziening vastgoedobjecten | 762 | 2.211 | -2.764 | 209 | 1.976 | -1.706 | 478 | 2.002 | -2.417 | 63 | 2.002 | -1.842 | 224 |
Voorziening verlofsparen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||
Totaal voorzieningen | 13.182 | 7.432 | -9.765 | 10.849 | 7.217 | -8.420 | 9.646 | 7.241 | -9.421 | 7.465 | 7.789 | -9.025 | 6.229 |
Lopende investeringen in 2023, die nog doorlopen in de periode 2024-2027 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
, | Bruto investering | Bijdr. | Netto | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verbouw gemeentehuis 2022 (on hold) | 5.892 | 5.892 | X | X | |||
Appartementen gemeentehuis 2022 (on hold) | 2.089 | 2.089 | X | X | |||
Huisvesting Openbare werken | 2.890 | 180 | 2.710 | X | |||
Reconstructie provinciale weg N554 | 4.663 | 4.663 | 0 | X | |||
Herinrichting stationsomgeving Horst-Sevenum | 9.450 | 4.108 | 5.342 | X | X | ||
Frisse scholen fase 3 | 636 | 636 | X | ||||
Intregraal kindcentrum locatie Weisterbeek | 9.000 | 1.750 | 7.250 | X | X | X | |
Basisschool Doolgaard Horst: renovatie | 2.656 | 2.656 | X | ||||
MFA Tienray: bijdrage verbouwing | 1.059 | 1.059 | X | X | |||
Rioleringsmaatregelen B1 Groote Molenbeek | 1.760 | 60 | 1.700 | X | |||
Klimaatmaatregelen 2021 | 500 | 500 | X | ||||
Klimaatmaatregelen 2022 | 500 | 500 | X | ||||
Klimaatmaatregelen 2023 | 750 | 750 | X | ||||
Rioleringsmaatregelen 2023 verbeteringsmaatregelen | 1.812 | 1.812 | X | ||||
Anders omgaan met hemelwater 2023 | 150 | 150 | X | ||||
Herinrichting Bernadettelaan e.o. Tienray | 900 | 900 | X | ||||
Aanleg woonwagenstandplaatsen 2022 | 327 | 327 | X | X | |||
Aanleg woonwagenstandplaatsen 2023 | 330 | 330 | X | X | |||
Horst West fysieke aanpassingen | 400 | 400 | X | ||||
Voorbereidingskrediet KLC2 | 300 | 300 | X | ||||
MIP 2019 BMV Broekhuizenvorst: warmtepomp/regeltechniek | 143 | 143 | X | ||||
MIP 2019 Oude Raadhuis Horst: warmtepomp | 120 | 120 | X | ||||
MIP 2020 Tennisclub Horst: velden renovatie toplaag | 143 | 143 | X | ||||
MIP 2021 Openbare Werken Horst | 173 | 173 | X | ||||
MIP 2021 't Haeren Grubbenvorst | 169 | 169 | X | ||||
MIP 2021 Merthal Horst | 207 | 10 | 197 | X | |||
MIP 2022 't Haeren Grubbenvorst: duurzaamheid | 206 | 17 | 189 | X | |||
MIP 2022 't Brugeind Meerlo: duurzaamheid / klimaat | 117 | 9 | 108 | X | |||
MIP 2022 Kruisweide Sevenum: duurzaamheid / dakrenovatie | 190 | 14 | 176 | X | |||
MIP 2022 Gymzaal Horst: duurzaamheid | 22 | 2 | 20 | X | |||
MIP 2022 Merthal Horst: duurzaamheid | 127 | 127 | X | ||||
MIP 2022 Oude Raadhuis Horst: duurzaamheid | 38 | 38 | X | ||||
MIP 2022+2023 BMV Broekhuizenvorst: duurzaamheid | 129 | 5 | 124 | X | |||
MIP 2022+2023 Wingerd Sevenum: duurzaamheid | 98 | 98 | X | ||||
MIP 2023 't Brugeind Meerlo: duuzaamheid / verwarming | 96 | 8 | 88 | X | |||
MIP 2023 Renovatie diverse natuurgrasvelden | 83 | 12 | 71 | X | |||
MIP 2023 Oude Raadhuis Horst: renovatie dak | 52 | 52 | X | ||||
Totaal lopende investeringen | 48.177 | 10.838 | 37.339 | , |
Meerjareninvesteringsplan | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
, | Totaal (netto) investeringen | ||||||
, | Bruto investering | Bijdr. | Netto | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Nieuwe investeringen in 2024 tot en met 2027 die de raad al heeft goedgekeurd | |||||||
Tractie | 511 | 511 | 194 | 191 | 126 | ||
Investering openbare verlichting | 732 | 732 | 183 | 183 | 183 | 183 | |
Rioleringsmaatregelen * | 7.540 | 7.540 | 2.102 | 2.367 | 2.535 | 536 | |
Klimaatmaatregelen | 3.900 | 3.900 | 750 | 750 | 1.650 | 750 | |
Bermen en sloten buitengebied | 251 | 251 | 63 | 63 | 63 | 63 | |
WMO individuele voorzieningen | 1.800 | 1.800 | 450 | 450 | 450 | 450 | |
Investeringen MIP | 2.592 | 241 | 2.351 | 1.576 | 775 | ||
Nieuwe / toekomstige investeringen; waar ruimte voor is gereserveerd, maar die | |||||||
Rehabilitatie en reconstructie wegen | 15.000 | 15.000 | 3.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |
Investeringen MIP | 1.261 | 1.261 | 931 | 330 | |||
Investeringen gebied rond Kasteelpark ter Horst (incl. consolidatie kasteelruïne) | 5.350 | 5.350 | 5.350 | ||||
Investering infractructuur hoofdontsluiting Kasteelpark ter Horst (afrit 10/Venrayseweg) | 938 | 938 | 938 | ||||
IHP Basisscholen Sevenum; stichtingskosten (incl. voorbereidingskrediet) | 9.900 | 9.900 | 9.900 | ||||
Gebied rondom OKC Weisterbeek | 3.275 | 3.275 | 3.275 | ||||
Upgraden centrum Horst: herontwikkeling zuid, | 2.035 | 2.035 | 2.035 | ||||
Duurzame mobiliteit | 2.000 | 2.000 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Totaal Meerjareninvesteringsplan 2024-2027 | 57.085 | 241 | 56.844 | 17.141 | 19.179 | 13.713 | 6.812 |
* Het kostendekkingsplan riolering wordt in 2023 nog geactualiseerd, waaronder ook de investeringen in 2027. |