Onderstaande tabel geeft de financiële ontwikkelingen op hoofdlijnen weer. De toelichting op de ontwikkelingen vindt u in de programma’s onder het kopje “Wat gaat dat kosten?”
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 885 | 1.461 | 70 | -113 |
Raadsbesluiten tot en met 1e bijstelling 2023 | 250 | -485 | 1.428 | -1.075 |
Subtotaal meerjarenbegroting 2023 - 2026 | 1.135 | 976 | 1.498 | -1.188 |
Raadsbesluiten > 1e bijstelling < begroting | -66 | -68 | -71 | -71 |
Actuele begroting 2023 - 2026 | 1.069 | 907 | 1.427 | -1.259 |
Gemeentefonds | 3.206 | 3.276 | 2.182 | 4.103 |
Loon- en prijscompensatie | -3.099 | -3.145 | -3.231 | -3.421 |
Rente, afschrijving en financiering | 1.579 | 1.296 | 165 | -747 |
Onontkoombaar knelpunt | 75 | 87 | 203 | 244 |
Overige ontwikkelingen | -2.058 | -1.648 | -2.319 | -2.199 |
Meerjarenbegroting 2024- 2027 | 772 | 774 | -1.574 | -3.279 |
+/+ = voordeel
-/- = nadeel
Voor rente, afschrijving en financiering, loon- en prijscompensatie, overige technische mutaties volgt hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen. Deze komen niet meer terug in de programma's.
Loon- en prijscompensatie
Voor de loon- en prijscompensatie zijn de budgetten geïndexeerd op basis van de CAO en premieontwikkeling, bestaande contracten en verplichtingen. De grootste ontwikkeling betreft de indexering van loon- en inhuurkosten. We indexeren de loonkosten jaarlijks op basis van de meicirculaire. Dit percentage wordt vastgesteld op basis van de verwachte cao-ontwikkeling binnen de overheid en de verandering op het gebied van sociale wetgeving en pensioenpremies. Voor 2024 is de loonindex 5,2% wat overeenkomt met nagenoeg € 1,7 miljoen.
De loon- en prijscompensatie van de jaarlijkse bijdrage aan de Veiligheidsregio, NLW, Regio Noord-Limburg en de MGR bedraagt € 800.000.
De tarieven voor Jeugdzorg en maatwerkvoorzieningen jeugd/WMO zijn met 5% geïndexeerd op basis van de voorlopige OVA-index voor 2024. Dit heeft een nadelig effect van € 868.000. In september 2023 worden deze definitief vastgesteld voor toepassing per 1 januari 2024.
Daarnaast zijn de tarieven van de OZB geïndexeerd met 3,1% op basis van het percentage loon- en prijsontwikkeling uit de meicirculaire 2023 algemene uitkering gemeentefonds. Dit heeft een voordelig effect van € 588.000.
Rente, afschrijving en financiering
Voor de meerjarenbegroting zijn de vaste activa meerjarig doorgerekend voor de rente en afschrijving. Daarnaast hebben we de financieringsbehoefte meerjarig doorgerekend. Daarvoor hebben we de definitieve saldi vanuit de jaarrekening 2022 als basis genomen, aangevuld met ontwikkelingen in de planning. Doordat diverse investeringen later worden opgeleverd dan eerder was gepland, levert dit een voordeel op. Voorbeeld hiervan is de verschuiving van de oplevering van de basisschool in Sevenum en basisschool de Weisterbeek. Voor de jaren 2024 en 2025 zijn er minder kapitaallasten. De verschuiving van de verbouw van het gemeentehuis is budgettair neutraal omdat de reguliere kosten voor het gebouw (schoonmaak, catering ed) doorlopen.
Het actualiseren van de vaste activa en de financieringsbehoefte leidt tot de mutatie zoals deze in de tabel is opgenomen bij “Rente, afschrijving en financiering”.
Overige technische mutaties
Zoals de naam al zegt gaat het om technische wijzigingen. Deze zijn administratief van aard en hebben geen invloed op het saldo van onze begroting en meerjarenraming. Wel kunnen het wijzigingen zijn die op meerdere programma's betrekking hebben.
Hieronder volgt een specificatie van de onderdelen per daarin opgenomen onderwerpen voorafgegaan door het programmanummer. De toelichting voor de onderdelen 'gemeentefonds', 'onontkoombaar knelpunt', 'overige ontwikkelingen', zijn opgenomen in het betreffende programma onder het kopje 'Wat gaat dat kosten'. Het kan voorkomen dat onderwerpen in meerdere programma's terugkomen, omdat de financiële vertaling meerdere programma's raakt. De verslaggevingsvoorschriften, het BBV, schrijven voor dat mutaties per programma worden gepresenteerd en geautoriseerd door de gemeenteraad. Het samenvoegen van gelijke regels in verschillende programma's is daarom geen optie. We begrijpen dat dit de overzichtelijkheid niet altijd ten goede komt.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Gemeentefonds | |||||
2 | Aanpassing taakstelling Hervormingsagenda Jeugd | -192 | -60 | -60 | 40 |
---|---|---|---|---|---|
2 | Doorbetaling rijksbijdrage WSW | -337 | -339 | -329 | -259 |
7 | Meicirculaire 2023 | 3.735 | 3.675 | 2.571 | 4.322 |
Totaal Gemeentefonds | 3.206 | 3.276 | 2.182 | 4.103 | |
Onontkoombaar knelpunt | |||||
1 | Effect stoppen leasen divers materieel | -26 | -22 | -22 | -22 |
1 | Financiële ruimte voor extra investeringen in het centrum van Sevenum en Horst. | -20 | -40 | -40 | -40 |
2 | Jeugdzorg regionale voorzieningen | 181 | 0 | 0 | 0 |
3 | Effect stoppen leasen divers materieel | -6 | -4 | -4 | -4 |
4 | Effect stoppen leasen divers materieel | -31 | -33 | -33 | -33 |
5 | Opbrengsten Centrale Verwerkingsinstallatie Zandmaas | 55 | 55 | 55 | 55 |
7 | Dividend aandelen BNG / Enexis | -141 | -37 | -37 | -37 |
7 | Hogere opbrengst toeristenbelasting | 830 | 921 | 892 | 892 |
7 | Programma Manager en communicatie voor samenwerking met Venray | -75 | -75 | 0 | 0 |
7 | Reisdocumenten en rijbewijzen | -12 | -14 | 56 | 97 |
7 | Vervanging hardware/servers en verhoging huur en onderhoud IV | -679 | -664 | -664 | -664 |
Totaal Onontkoombaar knelpunt | 75 | 87 | 203 | 244 | |
Overige ontwikkelingen | |||||
1 | Bijdrage aan Synthese | -150 | 0 | 0 | 0 |
1 | Dekking bijdrage Synthese uit SPUK GALA | 75 | 0 | 0 | 0 |
1 | Dekking brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches uit SPUK GALA | 195 | 195 | 195 | 195 |
1 | IJslands preventie model Formatie versterking vitale kernen en wijken | -75 | -75 | -75 | -75 |
1 | Kapitaallasten m.b.t. investeringen in duurzame mobiliteit 2024-2027 | 0 | -32 | -64 | -96 |
1 | Leesbevordering voor kinderen van 0-12 jaar | -228 | -228 | -228 | -228 |
1 | Reservering accommodatiebeleid | -392 | -154 | -146 | -135 |
1 | Trendsportal | -130 | 0 | 0 | 0 |
2 | Ontwikkeling aantallen participatie wet en bijzondere bijstand | -1.963 | -2.059 | -2.059 | -2.059 |
2 | Ontwikkeling BUIG budget | 1.963 | 2.059 | 2.059 | 2.059 |
2 | Onze Loods | -270 | -270 | -270 | -270 |
3 | Regie op ruimte en landelijk gebied | -300 | -300 | -300 | -300 |
4 | Aanvullende middelen uitvoering motie raadvoorstel A73/Maaslijn | -150 | 0 | 0 | 0 |
4 | Afvalbegroting 2024-2027 | -26 | -25 | -25 | -25 |
5 | Aanpassing dekking beleidscapaciteit toerisme | -105 | -105 | -105 | -105 |
5 | Stimuleringsmiddelen om de landbouwtransitie in de diverse sectoren te bevorderen | -100 | 0 | 0 | 0 |
6 | Inburgeringsvoorzieningen | -23 | -18 | -18 | -18 |
7 | Borgen continuiteit ICT (Beveiliging, digitale transformatie, telefoniecentrale en projecten I&A) | -740 | -790 | -790 | -790 |
7 | Gedeeltelijk terugdraaien geraamde stortingen in de algemene reserve | 1.500 | 1.000 | 0 | 0 |
7 | Inburgeringsvoorzieningen | 23 | 18 | 18 | 18 |
7 | Opbouw zero based begroting 2025 - 2028 | -120 | 0 | 0 | 0 |
7 | Programmatisch werken | -200 | 0 | 0 | 0 |
7 | Realisatie financiële dekkingsopgave collegeprogramma/extra verhoging ozb niet woningen | -197 | -244 | 109 | 250 |
7 | Reservering accommodatiebeleid | -40 | -40 | -40 | -40 |
7 | Revolverend fonds dat de revitalisatie van bedrijventerreinen mogelijk maakt. | -25 | 0 | 0 | 0 |
7 | Versterken team VTH | -500 | -500 | -500 | -500 |
7 | Versterking team WIZ | -80 | -80 | -80 | -80 |
Totaal Overige ontwikkelingen | -2.058 | -1.648 | -2.319 | -2.199 |