Home

Financiële begroting

,

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Programma's

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

1 Vitale kernen

1-1

Exploitatie privaatrecht. gebouwen

-1

-1

-1

-1

1-1

Herontwikkeling klooster Griendtsveen

-340

340

1-1

Implementatie omgevingswet

-150

-150

-150

1-2

Grondexploitaties

-394

50

-394

50

-394

50

-394

50

1-3

Parkeren algemeen

-1

1-3

Trendsportal

-130

1-4

Kunst en Cultuur, subsidie Herbergh de Troost (Gasthoes)

-100

100

-100

100

1-5

Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026

-272

272

-272

272

-233

233

1-5

Mutatie reserve MIP

18

4

4

1-6

Exploitatie gemeenschapshuizen

-410

410

Totaal Vitale kernen

-1.798

1.190

-917

426

-778

287

-395

50

2 Een sterke sociale basis

2-1

Aanpak Grip op Onbegrip

-585

683

-447

545

-235

284

2-1

Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026

-444

444

-444

444

-335

335

2-1

Ondersteuning mantelzorg

85

17

2-2

Verbeterplan WIZ

-31

31

Totaal Een sterke sociale basis

-1.060

1.243

-891

1.006

-570

619

0

0

4 Duurzaam Horst aan de Maas

4-3

Aanvullende middelen uitvoering motie raadvoorstel A73/Maaslijn

-150

4-3

Programma energiebesparing Horst aan de Maas

-1.804

1.764

4-3

Windmolens A73 Maaslijn

-540

540

-100

100

Totaal Duurzaam Horst aan de Maas

-2.494

2.304

-100

100

0

0

0

0

5 Toekomstbestendige en innovatieve economie

5-1

Toerisme

-100

100

-100

100

-100

100

5-1

Mountainbike-route en verbinden Noord-Limburg

-85

85

5-2

Visie veehouderij: 3 uitvoeringsprogramma's

-100

-100

5-2

Stimuleringsmiddelen om de landbouwtransitie in de diverse sectoren te bevorderen

-100

0

0

0

0

0

0

0

5-3

Woningbouw ontwikkeling Beerendonckerweg te Broekhuizenvorst

400

400

5-3

Grondexploitaties

-62

-62

-62

-62

Totaal Toekomstbestendige en innovatieve economie

-447

185

-262

500

-162

500

-62

0

6 (Arbeids)migratie en integratie

6-1

Arbeidsmigranten

-200

200

6-1

Soc. integratie internationale werknemers

-100

21

-100

21

Totaal (Arbeids)migratie en integratie

-300

221

-100

21

0

0

0

0

7 Gezonde, duurzame en ondernemende organisatie

7-3

Investeringsagenda Veiligheid Tranche 4

-127

127

-447

447

-570

570

7-3

Regiodeal Landelijk Gebied Veiligheid Tranche 1 en 2

-867

867

-199

199

-40

40

7-5

Bidbook - uitwerking Sociaal Domein

94

7-5

Onttrekking Reserve bidbook 2024 en 2025

350

292

7-5

Borgen continuiteit ICT (Beveiliging, digitale transformatie, telefoniecentrale en projecten I&A)

-50

-50

-50

7-5

Opbouw zero based begroting 2025 - 2028

-120

7-5

Programmatisch werken

-200

7-6

Bidbook

730

7-6

Storting in de algemene reserve

-2.000

-4.000

Totaal Gezonde, duurzame en ondernemende organisatie

-3.314

2.168

-4.696

938

-660

610

-50

0

Totaal incidentele lasten en baten

-9.413

7.311

-6.966

2.991

-2.170

2.016

-507

50

Alleen bedragen > € 50.000 worden toegelicht.

1-1 Herontwikkeling klooster Griendtsveen
De gemeente verstrekt een bijdrage voor het behoud van klooster Griendtsveen en de ontwikkeling van het klooster naar sociale huurwoningen. Het betreft een eenmalige bijdrage door de gemeente.

1-1 Implementatie omgevingswet
De Omgevingswet is de afgelopen 1,5 jaar op verschillende momenten uitgesteld en treedt nu per 1-1-2024 in werking. Om tot aan 2029 de uitwerking, implementatie en doorontwikkeling van de omgevingswet te kunnen realiseren, is ook voor de jaren 2024,2025 en 2026 een budget van € 150.000 beschikbaar t.b.v. de doorontwikkeling van de visie, plan, opleiding en (externe) ondersteuning Omgevingswet.

1-2 Grondexploitaties
De lasten betreffen de jaarlijkse stortingen aan de reserve POC-Winsten, dit is een inschatting van de jaarlijkse winsten uit grondexploitaties. De baten zijn onttrekkingen uit de reserve Bouwgrondexploitaties voor onderzoekskosten. De baten en lasten zijn opgenomen als incidenteel omdat het mutaties op reserves betreft.

1-3 Trendsportal
Voor de uitvoering van de apparaat kosten en projectkosten Trendsportal is in 2024 budget noodzakelijk.

1-4 Kunst en Cultuur, subsidie Herbergh de Troost (Gasthoes)
Tot en met 2025 wordt jaarlijks € 100.000 subsidie verstrekt voor culturele programmering en innovatie en de kwartiermakersfee Gasthoes met een dekking uit de algemene reserve onderhanden.

1-5 Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026
Onder beleidsveld 1-5 wordt het onderdeel Sport, bewegen en cultuur verantwoord. We hebben in 2023 een aanvraag ingediend voor de jaren 2023 tot en met 2026 van in totaal € 2.725.156. Het plan van aanpak is tijdig, vóór 30 september 2023 ingediend. De nadere financiële vertaling wordt in de loop van 2023 uitgewerkt. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren.

1-6 Exploitatie gemeenschapshuizen
In 2019 was er stormschade aan het dak van het Gasthoes. Hiervoor heeft de verzekeraar een bedrag van € 200.000 uitgekeerd. De uitkering dekt 1/3 van de schade. Uw raad is hierover via diverse voorstellen geïnformeerd. De rest van de schade, zijnde € 410.000, is zoals verwoord in de tweede bijstelling begroting 2019 tijdelijk gedekt uit de voorziening vastgoedobjecten om de voortgang van het project niet te belemmeren. Het MJOP kan deze forse extra onttrekking echter niet dragen, de onttrekking was boven-planmatig. Daarom zal in 2024 € 410.000 uit de algemene reserve weer worden toegevoegd aan de voorziening vastgoedobjecten.

2-1 Aanpak Grip op Onbegrip
Het actieprogramma Grip op Onbegrip van ZonMw is een vervolg op het actieprogramma lokale initiatieven voor mensen met verward gedrag (2016-2021). Het actieprogramma Grip op Onbegrip ondersteunt regionale, lerende netwerken. Daarin werken het sociaal-, zorg- en veiligheidsdomein samen voor mensen met onbegrepen gedrag. Het actieprogramma omvat twee projecten: project 1 ‘Lerend Netwerk Noord-Limburg’ (pijler Zorg en Samenleving, looptijd vier jaar) en project 2 ‘Naar nieuwe verhoudingen tussen Zorg & Veiligheid Noord- en Midden-Limburg’ (pijler Zorg en Veiligheid, looptijd drie jaar).

2-1 Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026
Onder beleidsveld 2-1 wordt de onderdelen Sociale basis en ondersteuning verantwoord. We hebben in 2023 een aanvraag ingediend voor de jaren 2023 tot en met 2026 van in totaal € 2.725.156. Het plan van aanpak is tijdig, vóór 30 september 2023 ingediend. De nadere financiële vertaling wordt in de loop van 2023 uitgewerkt. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren.

2-1 Ondersteuning mantelzorg
Dit betreft de dekking van de kosten voor mantelzorgondersteuning ten laste van de reserve mantelzorgondersteuning. De reserve bevat hiervoor geoormerkte middelen vanuit de storting restant HHT-middelen voor mantelzorgondersteuning in 2017. Deze dekking is incidenteel omdat in de begroting en meerjarenraming met ingang van 2022 jaarlijks € 85.000 wordt ingezet en daarmee 2025 het laatste jaar is waarin nog € 17.200 resteert. Hierna is de reserve leeg.

4-3 Programma Energiebesparing Horst aan de Maas
Voor het programma Energiebesparing Horst aan de Maas is in 2023 een reserve gevormd, de onttrekkingen hieruit in 2024 en 2025 zijn incidentele mutaties. De opbrengsten betreffen bijdragen van het rijk, dit zijn geen structurele bijdragen en zijn daarom opgenomen in het overzicht incidentele baten en lasten.

4-3 Windmolens A73 Maaslijn
De kosten voor het onderzoek naar de mogelijkheid van het plaatsen van windmolens bekostigen wij uit de algemene reserve. De onttrekking uit de reserve is per definitie een incidenteel last. De onderzoekskosten zijn gebonden aan het project en zijn daarmee ook incidenteel van aard.

4-3 A anvullende middelen uitvoering motie raadvoorstel A73/Maaslijn
Bij het voorstel voor het onderzoek naar de windmolens is een motie aangenomen voor aanvullende onderzoeken waaronder een Landbouw Effect Rapportage. Dit zijn incidentele kosten ter voorbereiding op verdere besluitvorming.

5-1 Budgetoverheveling jaarrekening 2022
In 2022 is een deel van het budget voor Toerisme overgeheveld naar 2023 en een deel van het budget is overgeheveld naar 2024-2026. Omdat het hier een budgetoverheveling betreft beschouwen wij dit als incidentele baat.

5-1 Mountainbike-route en verbinden Noord-Limburg
Wij hebben een bijdrage vanuit de provincie ontvangen voor de realisatie van de verbinding van moutainbike-routes in Noord-Limburg. Zowel de ontvangst van de provincie als de besteding aan het project zijn eenmalige baten en lasten.

5-2 Visie veehouderij: 3 uitvoeringsprogramma's
Dit betreffen kosten voor het uitwerken van de visie veehouderij. De lasten zijn verdeeld over de jaren 2023-2025 en zijn daarmee incidenteel van aard.

5-2 Stimuleringsmiddelen om de landbouwtransitie in de diverse sectoren te bevorderen
Dit budget is ter voorbereiding op de veranderingen die op ons afkomen in het kader van de transitie van het landelijk gebied. De voorbereidingskosten zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard.

5-3 Woningbouw ontwikkeling Beerendonckerweg te Broekhuizenvorst
In 2023 is een perceel grond aan de Beerendonckerweg verkocht, de opbrengst is toegevoegd aan de reserve Strategische aankopen. Voor 2025 en 2026 hadden wij opbrengsten van € 400.000 begroot uit verkoop percelen in de kernrandzones. Deze opbrengsten zijn nu al gerealiseerd en worden in 2025 en 2026 weer uit de reserve onttrokken. Dit zijn twee keer incidentele mutaties.

5-3 Grondexploitaties
Jaarlijks hebben wij een afdracht aan de reserve bovenwijkse voorzieningen opgenomen vanuit de grondexploitatie voor bedrijventerreinen. Deze afdracht wordt alleen voldaan indien er voldoende verkopen hebben plaatsgevonden. Aangezien het een mutatie op een reserve betreft wordt deze post als incidenteel aangemerkt.

6-1 Arbeidsmigranten
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 voor de programmatische aanpak rondom arbeidsmigranten om uitvoering te geven aan de ambities die onze gemeente heeft.

6-1 Sociale integratie internationale werknemers
We investeren in integratie. We maken afspraken met Hessing dat er een gezamenlijke financiële investering wordt gedaan ten behoeve van taalonderwijs en sociale integratie van de internationale werknemers van Hessing met het doel dat medewerkers volwaardig meedoen aan de samenleving van Horst aan de Maas. Afspraken worden vastgelegd in een sociaal integratieplan. De duur van het sociaal integratieplan is maximaal 3 jaar.

7-5 Bidbook - uitwerking sociaal domein
Dit betreft de ingebrachte dekkingen uit budgetten van het sociaal domein ten gunste van het bidbook (organisatiebrede organisatieontwikkeling). De dekkingen zijn specifiek bedoeld voor de uitvoering van het verbeterplan sociaal domein.

7-5 Opbouw zero based begroting 2025 - 2028
Inhuur expertise om de begroting 2025 geheel vanaf 0 opnieuw op te bouwen. Per programma nemen we de budgetten door en bepalen we of deze noodzakelijk en/of toereikend zijn.

7-5 Programmatisch werken
In de organisatie gaan we starten met programmatisch werken. Een nieuwe werkwijze voor complexe, urgente en grote veranderopgaves. De veranderprogramma’s vitale kernen en Duurzaam Horst aan de Maas fungeren als pilot voor deze nieuwe aanpak. De pilot is met name gericht om de veranderopgaves in beeld te brengen en om te bekijken op welke manier we deze nieuwe manier van werken in onze organisatie kunnen vervlechten. Voor de pilots, de inrichting en governance van het programmatisch werken, hebben we voor het jaar 2024 een werkbudget van € 200.000 opgenomen.

7-5 Onttrekking reserve bidbook 2024 en 2025
De middelen die in 2022 voor de organisatieontwikkeling beschikbaar waren zijn niet volledig ingezet en bij de jaarrekening 2022 gestort in de bestemmingsreserve bidbook-organisatieontwikkeling.

In 2024 verwachten we € 350.000 uit de reserve voor de organisatieontwikkeling te halen. In 2025 € 292.169 waarna we de reserve per 31-12-2025 leeg is.

7-6 Bidbook
Voor het investeren in de dienstverlening en de organisatieontwikkeling is in de periode 2022 t/m 2026 een bedrag van jaarlijks ongeveer € 2 mln. opgenomen. De ruimte die we hadden in een gedeelte van het positieve rekeningresultaat 2021 (€ 1.625.000) wordt als dekking gebruikt. In onze financiële administratie was deze dekking abusievelijk als structurele baat opgenomen. In de begroting 2024 corrigeren we de dekking van structureel naar incidenteel.

7-6 Stortingen in de algemene reserve
Versterken van het eigen vermogen van onze gemeente om de solvabiliteit te verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 03/15/2024 08:29:16 met de export van 10/03/2023 11:08:12