Bedragen x €1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | |||||||
2-1 | Zorg | -25.894 | -29.687 | -31.031 | -31.081 | -31.577 | -31.145 |
2-2 | Werk en inkomen | -15.053 | -17.081 | -18.301 | -18.088 | -17.818 | -17.745 |
2-3 | Onderwijs | -4.831 | -4.358 | -4.272 | -4.347 | -4.715 | -4.939 |
Totaal Lasten | -45.779 | -51.126 | -53.604 | -53.517 | -54.110 | -53.829 | |
Baten | |||||||
2-1 | Zorg | 2.157 | 2.867 | 2.708 | 2.575 | 2.208 | 1.592 |
2-2 | Werk en inkomen | 6.062 | 7.231 | 9.204 | 9.294 | 9.294 | 9.294 |
2-3 | Onderwijs | 1.293 | 757 | 567 | 533 | 464 | 464 |
Totaal Baten | 9.512 | 10.855 | 12.479 | 12.402 | 11.966 | 11.350 | |
Saldo van baten en lasten | -36.267 | -40.271 | -41.125 | -41.115 | -42.144 | -42.479 | |
Storting in de reserves | 0 | -1.656 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanwending van de reserves | 1.486 | 3.615 | 126 | 97 | 79 | 79 | |
Resultaat | -34.781 | -38.312 | -40.999 | -41.019 | -42.064 | -42.400 |
Verloop van de begroting en toelichting op de mutaties
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting sinds de vastgestelde meerjarenbegroting 2023-2026 weer.
Bedragen x €1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Lasten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | -47.782 | -47.912 | -48.397 | -48.157 |
Raadsbesluiten t/m 11 juli | -1.652 | -1.602 | -1.245 | -936 |
Lasten Actuele begroting | -49.434 | -49.514 | -49.641 | -49.093 |
Gemeentefonds | -529 | -399 | -389 | -219 |
Loon- en prijscompensatie | -1.242 | -1.256 | -1.261 | -1.449 |
Rente, afschrijving en financiering | 567 | 895 | 423 | 174 |
Onontkoombaar knelpunt | 181 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontwikkelingen | -2.233 | -2.329 | -2.329 | -2.329 |
Overige technische mutaties | -913 | -913 | -913 | -913 |
Totaal lasten Meerjarenbegroting 2024-2027 | -53.604 | -53.517 | -54.110 | -53.829 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Baten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 9.481 | 9.374 | 9.291 | 9.007 |
Raadsbesluiten t/m 11 juli | 1.160 | 1.064 | 695 | 362 |
Baten Actuele begroting | 10.641 | 10.438 | 9.986 | 9.369 |
Loon- en prijscompensatie | 1 | 1 | 1 | 1 |
Overige ontwikkelingen | 1.963 | 2.059 | 2.059 | 2.059 |
Totaal baten Meerjarenbegroting 2024-2027 | 12.605 | 12.498 | 12.046 | 11.430 |
Een sterke sociale basis | -40.999 | -41.019 | -42.064 | -42.400 |
Onderstaande tabel bevat de toelichting op de financiële mutaties uit deze meerjarenbegroting.
. | |||||
Gemeentefonds | 529 | 399 | 389 | 219 | |
Aanpassing taakstelling Hervormingsagenda Jeugd | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -192 | -60 | -60 | 40 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemeenten mogen de middelen zoals deze in de Hervormingsagenda jeugd zijn afgesproken, als structurele raming opnemen in de begroting. Daar staat tegenover dat gemeenten in hun begroting rekening moeten houden met besparingen als gevolg van bezuinigingsmaatregelen die het Rijk zal uitwerken van € 500 miljoen in 2025 en 2026 en € 511 miljoen vanaf 2027. In de meerjarenbegroting hebben we al rekening hebben gehouden met deze taakstelling. Het betreft hier een aanpassing van op de eerder opgenomen taakstelling. Deze taakstelling is opgenomen in de ombuigingsmonitor.
Doorbetaling rijksbijdrage WSW | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -337 | -339 | -329 | -259 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de WSW fungeren we als doorgeefluik. De bijdrage die we hiervoor via de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen wordt doorbetaald aan de NLW.
. | |||||
Onontkoombaar knelpunt | 181 | ||||
Jeugdzorg regionale voorzieningen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 180 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De zeven regiogemeenten van Noord-Limburg organiseren en financieren samen regionale jeugdvoorzieningen, zoals jeugdbescherming, jeugdreclassering, jeugdzorgplus, Veilig Thuis, etc. De kosten daarvan worden verdeeld op basis van de verdeelsleutel jeugd die jaarlijks wordt vastgesteld. Ons aandeel voor 2024 is lager dan in 2023 waardoor we minder hoeven bij te dragen. Daarom stellen we de budgetten voor 2024 naar beneden bij. We doen dit niet structureel omdat de verdeelsleutel voor 2025 weer hoger kan zijn en onze bijdrage daardoor weer stijgt.
. | |||||
Overige ontwikkelingen | 270 | 270 | 270 | 270 | |
Dekking bijdrage Synthese uit SPUK GALA | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan Synthese kan gedeeltelijk wordt gedekt uit de SPUK GALA gelden. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren. In de loop van 2023 zullen we het integrale beeld van de diverse budgetten die een link hebben met SPUK-GALA opstellen.
Ontwikkeling aantallen participatie wet en bijzondere bijstand | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -1.963 | -2.059 | -2.059 | -2.059 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
We zien het aantal uitkeringsgerechtigden stijgen. Dit komt mede door de toegenomen taakstelling die het Rijk heeft opgelegd voor het plaatsen van het aantal tatushouders. Door de stijging van het aantal uitkeringen stijgt ook de BUIG - uitkering.
Ontwikkeling BUIG budget | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 1.963 | 2.059 | 2.059 | 2.059 |
Door de stijging van het aantal uitkeringen participatiewet en bijzondere bijstand, stijgt ook de BUIG - uitkering.
Onze Loods | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -270 | -270 | -270 | -270 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De sociale basis op orde brengen betekent dat we bouwen aan vitale gemeenschappen en vrij toegankelijke ondersteuning, daar waar nodig aangevuld vanuit maatwerk. Onze Loods is daar een voorbeeld van. Inwoners kunnen laagdrempelig met hun vragen en ondersteuningsbehoeften daar terecht. Bij Onze Loods ontmoeten de drie cirkels sociale basis, vrij toegankelijke ondersteuning en maatwerk elkaar binnen één organisatie. Daardoor versterken zij elkaar en kan er snel op- of afgeschaald worden. Voor het verder vormgeven van Onze Loods en het borgen van ondersteuning aan inwoners met vragen op allerlei leefgebieden onderwijs, werk, gezond leven, jeugd- en ouderenzorg, is vooralsnog een aanvullend budget van € 270.000 per jaar nodig.