Bedragen x €1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | |||||||
1-1 | Bouwen en wonen | -3.393 | -3.266 | -3.139 | -2.950 | -2.817 | -2.664 |
1-2 | Bouwgrondexploitaties woningen | -3.534 | -6.598 | -4.694 | -4.704 | -4.661 | -4.695 |
1-3 | Bereikbaarh. verkeersveiligh. mobiliteit | -6.126 | -6.709 | -7.027 | -7.091 | -7.637 | -7.761 |
1-4 | Cultuur, historie en erfgoed | -1.564 | -1.754 | -1.949 | -2.304 | -2.206 | -2.206 |
1-5 | Sport | -4.032 | -4.957 | -4.931 | -4.920 | -4.688 | -4.484 |
1-6 | Inwonersparticipatie en -initiatieven | -3.545 | -5.389 | -4.815 | -4.544 | -4.643 | -4.579 |
1-7 | Gezondheid | -69 | -27 | -122 | -122 | -122 | -122 |
Totaal Lasten | -22.263 | -28.700 | -26.678 | -26.635 | -26.774 | -26.511 | |
Baten | |||||||
1-1 | Bouwen en wonen | 2.915 | 2.208 | 2.239 | 2.039 | 1.687 | 1.687 |
1-2 | Bouwgrondexploitaties woningen | 1.924 | 4.739 | 4.339 | 4.339 | 4.339 | 4.339 |
1-3 | Bereikbaarh. verkeersveiligh. mobiliteit | 569 | 677 | 916 | 644 | 779 | 779 |
1-4 | Cultuur, historie en erfgoed | 10 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1-5 | Sport | 1.644 | 1.500 | 1.515 | 1.622 | 1.612 | 1.378 |
1-6 | Inwonersparticipatie en -initiatieven | 445 | 473 | 979 | 594 | 594 | 594 |
Totaal Baten | 7.507 | 9.640 | 9.988 | 9.238 | 9.010 | 8.777 | |
Saldo van baten en lasten | -14.756 | -19.061 | -16.690 | -17.397 | -17.764 | -17.733 | |
Storting in de reserves | -4.521 | -1.030 | -1.383 | -713 | -845 | -845 | |
Aanwending van de reserves | 6.160 | 4.485 | 1.115 | 843 | 765 | 765 | |
Resultaat | -13.117 | -15.605 | -16.958 | -17.266 | -17.844 | -17.814 |
Verloop van de begroting en toelichting op de mutaties
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting sinds de vastgestelde meerjarenbegroting 2023-2026 weer.
Bedragen x €1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Lasten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | -26.360 | -26.028 | -26.202 | -26.048 |
Raadsbesluiten t/m 11 juli | -280 | -185 | 505 | 549 |
Lasten Actuele begroting | -26.640 | -26.213 | -25.697 | -25.499 |
Loon- en prijscompensatie | -171 | -190 | -249 | -251 |
Rente, afschrijving en financiering | 212 | 283 | 43 | 131 |
Onontkoombaar knelpunt | -84 | -100 | -100 | -100 |
Overige ontwikkelingen | -550 | -294 | -318 | -338 |
Overige technische mutaties | -829 | -833 | -1.297 | -1.297 |
Totaal lasten Meerjarenbegroting 2024-2027 | -28.062 | -27.348 | -27.619 | -27.356 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Baten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 10.754 | 9.943 | 9.639 | 9.639 |
Raadsbesluiten t/m 11 juli | 452 | 119 | 82 | -151 |
Baten Actuele begroting | 11.206 | 10.062 | 9.721 | 9.489 |
Loon- en prijscompensatie | 36 | 36 | 36 | 36 |
Rente, afschrijving en financiering | 0 | -33 | 0 | 0 |
Onontkoombaar knelpunt | 38 | 38 | 38 | 38 |
Overige ontwikkelingen | -155 | 0 | 0 | 0 |
Overige technische mutaties | -21 | -21 | -21 | -21 |
Totaal baten Meerjarenbegroting 2024-2027 | 11.104 | 10.082 | 9.774 | 9.542 |
Vitale kernen | -16.958 | -17.266 | -17.844 | -17.814 |
Onderstaande tabel bevat de toelichting op de financiële mutaties uit deze meerjarenbegroting.
. | |||||
Onontkoombaar knelpunt | 46 | 62 | 62 | 62 | |
Effect stoppen leasen divers materieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -26 | -22 | -22 | -22 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze extra kosten worden veroorzaakt door het stoppen met leasen van divers materieel. De lagere leasekosten, die per saldo hoger waren dan de hier geraamde kosten, zijn al bij de 1e bijstelling 2023 meerjarig afgeraamd.
Financiële ruimte voor extra investeringen in het centrum van Sevenum en Horst. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -20 | -40 | -40 | -40 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de kaderbrief 2024 is aangegeven dat hier budget voor in de begroting moet worden opgenomen. Voor de periode 2024 - 2027 hebben we jaarlijks € 20.000 extra opgenomen voor het centrum Horst. Voor het centrum Sevenum hebben we in de periode 2025 -2027 jaarlijks € 20.000 extra opgenomen. In 2024 is voor Sevenum het door de raad vastgestelde krediet van € 150k voor het opstellen centrumvisie Sevenum nog toereikend.
Verdeling gewenningsbijdrage N554 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -38 | -38 | -38 | -38 | |
Baten | 38 | 38 | 38 | 38 |
Het college van B & W heeft besloten om de N554 (de weg van Tienray naar Meerlo) en de N556 (de weg van Horst naar Sevenum) over te nemen van provincie Limburg. De wegen hebben geen functie meer in het Regionaal Verbindend Wegennetwerk (RVWN). Na jarenlang overleg is er nu overeenstemming. De afspraken zijn met een intentieverklaring vastgelegd en op 1 februari 2023 is de gemeente eigenaar geworden van de N554. Vanwege groot onderhoud blijft de N556 nog tot 1 september 2024 in beheer bij de provincie. Deze overname biedt mogelijkheden om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de omwonenden te verbeteren. Voor de N554 is door de provincie geld beschikbaar gesteld. Dit bestaat uit een gewenningsbijdrage voor het dagelijkse onderhoud voor de komende 10 jaren na overdracht en een bedrag voor de aanpak van knelpunten die verband houden met de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Dit behelst de verdeling van de gewenningsbijdrage voor het dagelijks onderhoud van de komende 10 jaar.
. | |||||
Overige ontwikkelingen | 705 | 294 | 318 | 339 | |
Bijdrage aan Synthese | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -150 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Welzijnsorganisatie Synthese speelt een belangrijke rol bij de beweging voorkomen in plaats van genezen. Door de toenemende vraag aan zorg en ondersteuning van inwoners, met name bij jeugd en ouderen, wordt er een groter beroep gedaan op Synthese. Zij is daar nu nog niet voldoende op toegerust. Door nu juist te investeren in gezondheid en preventie voorkomen we zorgvragen en inzet van professionals en brengen we samen een beweging op gang van zorg naar gezondheid en van maatwerkvoorzieningen naar collectieve voorzieningen. We stellen Synthese in staat om inwoners hierbij te ondersteunen zodat ze naar eigen vermogen mee kunnen blijven doen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leefomgeving en gezondheid. Kortom; gezonde mensen in vitale kernen en wijken. De bijdrage aan Synthese kan gedeeltelijk wordt gedekt uit de SPUK GALA gelden. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren. Eind 2023 zullen we het integrale beeld van de diverse budgetten die een link hebben met SPUK-GALA opstellen.
Dekking bijdrage Synthese uit SPUK GALA | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 75 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan Synthese kan gedeeltelijk wordt gedekt uit de SPUK GALA gelden. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren. In de loop van 2023 zullen we het integrale beeld van de diverse budgetten die een link hebben met SPUK-GALA opstellen.
Dekking brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches uit SPUK GALA | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 195 | 195 | 195 | 195 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De middelen voor de brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches waren tot 2023 onderdeel van de algemene uitkering. Met ingang van 2023 zijn deze onderdeel uit van de Brede specifieke uitkering Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Deze uitkering is aangevraagd. De uitname uit de algemene uitkering wordt geheel gedekt uit de SPUK-gala gelden.
Herstructurering wijken- Inponden door woningcorporaties | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
We gaan subsidie aanvragen vanuit het volkshuisvestingsfonds zodat woningcorporaties woningen in wijken kunnen inponden, verduurzamen en in sociale huur kunnen terugbrengen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om woningen waar nu illegaal arbeidsmigranten gehuisvest zijn. De subsidie gaat uit van 30% cofinanciering, de bijdrage vanuit het fonds bedraagt maximaal 70%. In de loop van 2023 zal duidelijk worden om welk bedrag het gaat.
IJslands preventie model Formatie versterking vitale kernen en wijken | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -75 | -75 | -75 | -75 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de kaderbrief is aangekondigd dat er structurele capaciteit nodig is om de versterking van het voorliggend veld (vitale kernen en wijken) via de beweging van het IJslands preventie model (IN! HadM) te realiseren. IN! HadM heeft nu kwartier gemaakt. Voor de volgende fase van implementatie is jaarlijks € 75.000 nodig.
Kapitaallasten m.b.t. investeringen in duurzame mobiliteit 2024-2027 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 0 | -32 | -64 | -96 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De gevraagde middelen zijn voor investeringen (jaarlijks €500.000 in 2024, 2025, 2026 en 2027) m.b.t. de verduurzaming op het gebied van mobiliteit. Denk hierbij aan: 1. De transitie van fossiele brandstoffen naar alternatieven zoals elektrisch rijden of overschakelen van vrachtwagens naar waterstof. 2 De overstap van auto naar actieve mobiliteit (lopen en fietsen) en OV. Daarvoor zijn fysieke aanpassingen nodig zoals betere voorzieningen voor de fiets, maar ook hubs (overstappunten waar je van bijvoorbeeld fiets op OV kunt overstappen). 3 verkeersmaatregelen om hinder voor de omgeving door autoverkeer door fijnstof, geluid etc. te verminderen.
Leesbevordering voor kinderen van 0-12 jaar | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -228 | -228 | -228 | -228 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de raad ligt het voorstel om akkoord te gaan met een structurele investering in leesbevordering voor kinderen van 0-12 jaar ten behoeven van de programma’s, de Bibliotheek op school en Boekstart. De programma’s dragen bij aan het leesplezier van kinderen waardoor basisvaardigheden worden versterkt en laaggeletterdheid wordt voorkomen, zo kunnen kinderen nu en later meedoen in de gemeenschap.
Reservering accommodatiebeleid | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -162 | -154 | -146 | -135 | |
Baten | -230 | 0 | 0 | 0 |
Vooruitlopend op een nieuw te ontwikkelen accommodatiebeleid is het noodzakelijk om voor een aantal accommodatie-gerelateerde zaken reeds budget in de begroting op te nemen. Dit om reeds genomen besluiten te kunnen verwerken (het schrappen van een ombuiging op accommodaties in 2024), maar ook om in te kunnen spelen op onvoorziene/dringende knelpunten bij accommodaties voordat het accommodatiebeleid gereed is (o.a. de Wingerd, gymzaal America). Bij de herijking van het accommodatiebeleid (Q1-2024) wordt vervolgens integraal bekeken in hoeverre bijdrages structureel gemaakt moeten/kunnen worden.
Trendsportal | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -130 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de uitvoering van projectkosten Trendsportal is in 2024 budget noodzakelijk. Het betreft de projecten Werkgeversaanpak, bezoekersaanpak, SPV, Logistieke aanpak, Fietstsimulering en duurzaam leervervoer.